بازی با ریاضی معما های ریاضی |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
معمای ریاضی
پرسش 1
پرسش 2
پاسخ 1
پاسخ 2
بازی و ریاضی/معما/تست هوش/باهوش نیستی نیا تو!! در این صفحه 4 تا سوال هستش باید اون ها رو سریع جواب بدی حق فکر کردن نداری حالا بگذار ببینم چقدر باهوش هستی برو پایین تر.....
سوال اول : فرض کنید در یک مسابقه ی دوی سرعت شرکت کرده اید. شما از نفر دوم سبقت می گیرید حالا نفر چندم هستید؟
برای پاسخ به سوال دوم، باید زمان کمتری را نسبت به سوال اول فکر کنی .
سوال دوم : اگر شما توی همان مسابقه از نفر آخر سبقت بگیرید، نفر چندم خواهید شد؟ ریاضیات فریبنده !!! سوال سوم رو فقط ذهنی حل کنید. از قلم و کاغذ و ماشین حساب استفاده نکنید.
سوال سوم : عدد 1000 رو فرض کنید. 40 رو به اون اضافه کنید. حاصل رو با یک 1000 دیگر جمع کنید. عدد 30 رو به جواب اضافه کنید. با یک هزار دیگر جمع کنید. حالا 20 تا دیگر به حاصل جمع، اضافه کنید. با 1000 تای دیگر جمع کنید و نهایتاً 10 تا دیگر به حاصل اضافه کنید. حاصل جمع بالا چنده؟
سوال چهارم : پدر ماری، پنج تا دختر داره : 1- Nana 2- Nene 3- Nini ۴- Nono 5- اسم پنجمی چیه؟
پاسخ سوال اول : اگر پاسخ دادید که نفر اول هستید، کاملاً در اشتباه هستید! اگر شما از نفر دوم سبقت بگیرید، جای او را می گیرید و نفر دوم خواهید بود.
اگر اشتباه پاسخ داده بودی امیدوارم تو سوال اشتباه نکرده باشی
پاسخ سوال دوم : اگر جواب شما این باشه که شما یکی مانده به آخر هستید، باز هم در اشتباهید. بگید ببینم شما چه طور می توانید از نفر آخر سبقت بگیرید؟؟ (اگر شما از نفر آخر عقب تر باشید، خوب شما نفر آخر هستید و از خودتون می خواهید سبقت بگیرید؟؟؟؟؟)
اگر اشتباه پاسخ داده بودی شما در این مورد خیلی خوب کار نمی کنید، نه؟
پاسخ سوال سوم : به عدد 5000 رسیدید؟ جواب درست 4100 است. باور ندارید با ماشین حساب حساب کنید. اگر اشتباه پاسخ داده بودی امیدوارم سوال آخر را درست جواب داده باشی. آبروت درخطره!!!
پاسخ سوال چهارم : Nunu ؟ نه! البته که نه. اسم دختر پنجم ماری هستش. یک بار دیگر سوال رو بخونید. فهميديد چقدر باهوشيد؟؟؟؟
جواب معمای اشیای عتیقه
معمای اشیای عتیقه
پنج خانم خانه دار اهل استوربری در یک نمایشگاه اشیای عتیقه که در شهرشان برپا شده بود شرکت کردند و هر کدام یک شیی قیمتی قدیمی خود را به یکی از خریداران اشیای عتیقه فروختند. آیا می توانید با بررسی سرنخ های زیر معلوم کنید هر یک از خانم ها چه چیزی فروخت، آن شیی از چه کسی به آن ها رسیده بود و چه مبلغی بابت فروش آنها دریافت کردند.
فروشندگان اشیا : {آنیتا بروک ، داون ادیسون ، ژانیس کین ، نانسی اوگدون ، سو توییدی}
اشیای قیمتی : {یک دست برس ، فندک ، مدال ، قلم ، ساعت}
مالکین اصلی : {پسر عمو ، پدر ، پدربزرگ ، مادر ، عمو}
قیمت ها : {10 پوند ، 15 پوند ، 20 پوند ، 25 پوند ، 30 پوند}
سر نخ ها :
1 - قیمت شیی عتیقه ای که ژانیس کین فروخت 10 پوند کمتر از قیمت چیزی بود که
یکی از همسایگانش از عموی خود به ارث برده بود.
2 - مبلغی که آنیتا بروک بابت فروش یک قلم با ارزش گیرش آمد، کمتر از مبلغی بود
که نصیب نانسی اوگدون شد.
3 - فندک حکاکی شده پنج پوند کمتر از یک دست برس به فروش رسید.
4 - یکی از خانم ها ساعتی فروخت که از پدربزرگش به او رسیده بود.
5 - شیی که توسط یک پدر به دخترش رسید، به مبلغ پنج پوند بیشتر از مبلغی که داون
ادیسون گیرش آمد فروخته شد.
6 - چیزی که به مبلغ 20 پوند فروخته شد، متعلق به مادر یکی از خانم ها بوده است.
7 - سو توییدی از این که 15 پوند بابت فروش چیزی که همراهش بود، به دست
آورد خوشحال بود.
جواب مساله :
می توانیم این مساله را به وسیله نمادهای منطقی ریاضی به هم ربط دهیم و با روش خاص
ریاضیات جدید به حل آن بپردازیم. ولی این کار خیلی وقت می گیرد و بدست آوردن بافت
منطقی این معما هم اندکی دشوار می نماید. بهترین راه برای حل چنین مساله ای استفاده از
ماتریس یعنی جدول خانه بندی شده است. همانطور که در مساله آمده، عنصرهای هر یک از
مجموعه ها باید دوبدو با هم جور بشوند ولی معلوم نیست کدام دو عنصر. خانه های ماتریس
همه حالت های ممکن جور شدن دوبدوی عنصرهای هر مجموعه را بدست می دهند. ما در
اینجا دو عنصر هر مجموعه را یک زوج می نامیم. یک به یک خانه ها را بررسی می
کنیم، اگر ترکیب هر زوج در خانه ای با فرض های مساله درست درآمد، خانه را با نشانه ی
«1» و اگر درست درنیامد با نشانه «0» پر می کنیم پس داریم :
اگر به داده 7 مساله توجه کنیم دستگیرمان می شود که شمیت کارمند نمی تواند آتشکار باشد
پس «0» را در خانه گوش راست بالای جدول 1 می گذاریم. داده 2 می گوید رابین سون
سرنشین در لوس آنجلس زندگی می کند پس «1» را در گوش چپ پایین جدول 2 می
گذاریم. اکنون می توانیم دیگر خانه های همین ردیف و همین ستون این ماتریس را با نشانه
«0» پر کنیم تا نشان دهیم رابین سون سرنشین در اوماها و یا شیکاگو زندگی نمی کند و
شمیت سرنشین و جونز سرنشین هم در لوس آنجلس زندگی نمی کنند. اکنون به اندکی توجه
نیاز است. داده های 3 و 6 نشان می دهند که ریاضیدان در اوماها زندگی می کند، ولی اسم
این سرنشین چیست؟
او نمی تواند رابین سون سرنشین که در لوس آنجلس زندگی می کند باشد. جونز سرنشین هم
که ریاضیات را فراموش کرده نمی تواند باشد پس او باید اشمیت سرنشین باشد. به جای آن
«1» می گذاریم و در سایر خانه های خالی همان ردیف و ستون «0» می گذاریم. از این
جدول تنها یک خانه برای «1» گذاری خالی می ماند و این به ما می فهماند که جونز
سرنشین در شیکاگو زندگی می کند و داده 5 می گوید که این سرنشین همنام ترمزبان است.
چنین بر می آید که جونز کارمند، ترمزبان باشد. این نتیجه را با «1» در خانه میانی جدول
1 مشخص می کنیم و دیگر خانه ها را «0» می گذاریم (در همان ردیف و ستون). از این
پس کار ساده است ستون ها و ردیف ها را نگاه می کنیم. اگر به ستون مربوط به آتشکار
نگاه کنیم تنها خانه پایین آن را خالی می بینیم و نشان می دهد که شمیت کارمند، آتشکار
است و نه جونز کارمند.
پس تنها رابین سون کارمند می ماند که آتشکار باشد. و همینطور تا آخر.
در آخر تنها یک خانه بی نشانه می ماند که باید در آن «1» قرار گیرد و مشخص می شود
که : شمیت کارمند، مهندس می باشد.
جدول به صورت زیر است.
قبل از آن سعی کنید خود جدول را مرحله به مرحمه بکشید و به نتایج پی ببرید.
جدول 1
معماهای منطقی
به آن دسته از معماها و بازی های فکری که با محاسبه های عددی سر و کار چندانی ندارند ولی
با استدلال قیاسی برخوردی ناگزیر پیدا می کنند معماهای منطقی گویند. در اینجا به گفتاری کوتاه
درباره ی گونه ای آشنا از بازی های فکری منطقی میپردازم و نشان می دهم چگونه می توان با
چنین مساله هایی دست و پنجه نرم کرد. بهترین گونه ای که می توان از این مساله ها مطرح
کرد، مساله ای است که به معمای "شمیت - جونز - رابین سون" مشهور شده است و متعلق به
هنری دودنی انگلیسی، یکی از چیره دستان بازی های فکری است. این مساله با اندکی دست
کاری، به تازگی میان آمریکایی ها به صورت زیر درآمده است.
مساله :
1- شمیت، جونز و رابین سون از کارمندان یک قطارند. یکی مهندس است و دیگری ترمزبان
و سومی آتشکار قطار. ما نمی دانیم کی چه کاره است. در این قطار سه سرنشین نیز به همین نام
ها سوارند که هر یک در شهرهایی متفاوت زندگی می کنند. از این اشخاص اطلاعات دیگری
هم در دسترس است.
2 - رابین سون سرنشین، در لوس آنجلس زندگی می کند.
3 - ترمزبان در اوهاما زندگی می کند.
4 - جونز سرنشین، دیر زمانی است که همه معلومات جبری دوره دبیرستانی خود را فراموش
کرده است.
5 - سرنشینی که با ترمزبان همنام است در شیکاگو زندگی می کند.
6 - ترمزبان با یکی از سرنشین ها که در فیزیک و ریاضیات خبره است، به یک کلیسا می
روند.
7 - در بازی بیلیارد، شمیت کارمند همیشه بر آتشکار پیروز می شود.
اکنون می خواهیم با در دست داشتن این اطلاعات مهندس قطار را پیدا کنیم.
جواب بازی
بازی اسب در صفحه شطرنج
اسبی روی صفحه ی شطرنجی 6 * 6 طوری حرکت کرده است که به هر یک
از خانه ها دقیقاً یک بار رفته است و در انتها به جایی که در ابتدا بوده است
برگشته است. در شکل شماره ی برخی از خانه ها را که اسب به ترتیب در
آنها بوده است نوشته ایم. شماره ی سایر خانه ها را مشخص کنید.
( یادآوری : حرکت اسب در صفحه شطرنج به صورت حرف L است )
جواب معما
معمای منطقی
این معما : ماموریت چتربازها
این معما مربوط به سال های دوری است که پنج گروه چترباز نظامی به طور جداگانه شبانه به دارت مور انتقال یافتند و با کوله پشتی حاوی لوازم مورد نیاز ماموریت خود را آغاز کردند. تاریک و مه آلود بودن هوا باعث شد تا هر پنج گروه نتوانند مسیر صحیح خود را بیابند. با توجه به سرنخ های زیر، نام هر گروه، محل ماموریت اصلی و مکانی را که سر از آنجا درآوردند مشخص کنید.
جدول راهنما :
نام گروه ها : {گروه A ، گروه B ، گروه C ، گروه D ، گروه E} رهبر گروه ها : {فونتین ، هیل ، لینگ ، ریورز ، وودز} شهرهای مقصد : {اشبرتون ، باوی تریسی ، آیوی بریج ، اوک هامپتون ، تاویستوک} شهرهایی که به آنجا رسیدند : {اشبرتون ، باوی تریسی ، آیوی بریج ، اوک هامپتون ، تاویستوک}
سرنخ ها :
1- ریورز و همراهانش پس از پشت سر گزاردن مسیر طولانی به اوک هامپتون رسیدند.
2- گروه A تحت فرماندهی لینگ گروهی نبود که مقصدش آیوی بریج باشد، اما پس از طی مسافتی به اشبرتون رسید.
3- مقصد تعیین شده برای گروه B شهر تاویستوک نبود.
4- گروه تحت رهبری وودز به ترتیب الفبایی پس از نام گروه فونتین قرار دارد.
5- مقصد تعیین شده در نام محرمانه هیل و همراهانش منطقه باوی تریسی بود. شهری که این گروه به طور ناخواسته به آن رسید، تاویستوک نبود.
6- فقط گروه C بود که پس از ترک منطقه دارت مور و گذر از مسیر مه آلود متوجه شد وارد باک فست لی شده است.
7- اوک هامپتون به عنوان مقصد نهایی گروه D تعیین گردیده بود.
آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پیوندهای روزانه پيوندها
تبادل لینک
هوشمند نويسندگان |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|